Sunday 9 June 2013

Peliharalah AuratMu Wahai ukhti



Assalamualaikum..iffah ucapkan pada semua kawan2 yang sedang membaca.O.k kali nie iffah nak sentuh sikit pasal aurat,iffah harap korang please jage aurat korang elok2 ye. :)

Tahukah kawan2 maksud pengertian sebenar aurat?.O.k iffah terangkan serba sedikit mengenai aurat ye.Aurat dari segi bahasa ialah bahagia yang wajib ditutup ataupun bahagian yang tidak boleh dipamerkan.Manakala dari segi istilah pula sesuatu yang mengaibkan dan tidak boleh ditonjolkn pada orang ramai.Sebagaimana sedia maklum aurat lelaki ialah di antara pusat dan kedua lutut. Manakala aurat perempuan pula ialah seluruh tubuh kecuali muka dan kedua telapak tangan. Seperti aurat yang telah ditetapkan di dalam sembahyang. Itulah yang diketahui oleh kebanyakan orang.Sebenarnya aurat ni ade bnyk skop tapi ape yg nk dicitekan iffah nie hnyelah skop mengenai aurat pd tbuh.


So..sekarang iffah nak cite sikit situasi yang pernah berlaku pada adik iffah sendiri.Pada masa tu adik iffah nie nak pi lah cari keje kat area Muar dan akhirnya diapun dipanggil untuk ke proses temuduga,Jadi adik iffahpun apelagi p lah menghadirkan diri ke sane.Interview punye interview..bla bla bla..memperkenalkan diri ape semua..n..bla..bla..bla..dan tiba giliran penemuduga tu pulak berkata-kata..hoh belum sempat adik iffah diterangkan skop2 pekerjaan yg ada kat situ.Si penemuduga awal2 dah bagitau.Nak tau ape orang tu kata????.agak sentap jugaklah adik iffah.Firstly..i nak bagitau u i xsuke pekerja yang
bermasalah.Ahah!adik iffahpun terpingga-pingga ape yang cuba diterangkan ni??,O.k direct to the point bila awak mula bekerja disini awak tak dibenarkan memakai hand sock dan baju wajib di tuck in,adik iffahpun bersuara..miss klu inner?.nope..klu rasa xboleh ikut undang2 dekat sini better jangan cari masalah.i tak nak pekerja yang bermasalah.U cuba tengok stuff2 dkt sini mane ade maa..yg pakai inner,hand sock,n tak tuck in bju.Sekarang sudah zaman moden maa..mane ade pakai pakaian mcm tu lgi,semua tu zaman dulu2 saje skarang sudah ketinggalan zamanlah..Hoh..serius
iffah ckp, What!!??perlu ke sampai macam tu?tutup auratpun jadi masalah jugak ke untuk jadi sales girl??.So..adik iffah apelagi terus tolak tawaran untuk keje kat situ.Susahkan auratpun bleh jadi rasis smpai mcm tu.Xjejaspun keje.Kat tempat lain bleh je.Jadi kesimpulannya klu nak keje biarlah aurat senang untk dipelihara klu dah sampai mcm tu better cari jek tempat lain,rezeki Allah yg halalkn merata-rata kt bumi ni.Dont worry k klu berdepan dengan situasi mcm nie :)Fikir cmni jelah..samaada Disukai Allah?atau dimurkai Allah?.Ahah!settle masalah.

Emm..Hari ni cara hidup yg diajar Islam makin dirungkai, ditinggalkan bahkan diejek??,Seorang wanita yang Maruahnya masih dijaga, Auratnya selalu disempurnakan sesempurnanya dianggap Ketinggalan zaman, dipandang Ganjil dari yang lain. Padahal menyempurnakan Aurat itu suatu kewajipan dari Allah swt. Menjadi kebiasaan dengan didedahkan Aurat itu akan membawa Kecelakaan selepas datangnya Ajal nanti.

No comments:

Post a Comment